FINAŁ - III ETAP - MARKI

17 marca (niedziela)
Marki, Szkoła Podstawowa nr 3, ul. Pomnikowa 21
Wyznacz trasę

DO STARTU POZOSTAŁO:

MARKI
INFORMACJE
OPIS TRASY
PROGRAM ZAWODÓW
MAPA TRASY

Podstołeczne Marki, leżące przy trasie biegnącej z Warszawy w kierunku Białegostoku stanowiły kilkadziesiąt lat temu jeden z najnowocześniejszych w branży włókienniczej, ośrodek przemysłowy. Początki dzisiejszego miasta sięgają schyłku XVI w., wtedy to, najprawdopodobniej około 1580 r. miała miejsce lokacja wsi na gruntach należących do starosty warszawskiego.

Pod koniec XIX w. Marki liczyły około 10 tysięcy mieszkańców i były jednym z najpotężniejszych ośrodków przemysłowych w Królestwie. Pierwsza wojna światowa spowodowała zahamowanie rozwoju gospodarczego i dewastację parku maszynowego. Zakład odbudowano, ale odcięcie od chłonnego rynku wschodniego wymusiło ograniczenia w produkcji. Niestety druga wojna światowa dokonała całkowitego zniszczenia zakładu. Ocalał tylko komin oraz budynki kotłowni turbinowej, co stanowi dziś cenny obiekt architektury przemysłowej. Lata po zakończeniu wojny to nowy etap rozwoju Marek, które stopniowo z małej, podmiejskiej osady fabrycznej zaczęły przekształcać się w ośrodek przemysłowy, skupiając na swym terenie szereg zakładów.

Do dzisiaj działa w Markach kilkadziesiąt warsztatów rzemieślniczych reprezentujących różne branże: obuwniczą, metalową, budowlaną, stolarską i odzieżową.

Marki w Internecie www.marki.pl

Dystanse zostały nieco skrócone (FAN - 5km, MINI - 16km, MAX - 27km). Raz ze względu na roboty leśne, po drugie na prognozy zapowiadające niskie temperatury. Baza znajduje się w Szkole Podstawowej nr 3, start i meta zlokalizowane są przy ul. Zakole po drugiej stronie ul. Grunwaldzkiej od tejże szkoły. W szkolnej hali sportowej odbędzie się dekoracja o godz. 14.00.

Startujemy. Pierwsze 1300m od startu przejeżdżamy szybką, nieco „falującą” dróżką wzdłuż jeziorka Meksyk, a następnie góry „Zwałka”. Tuż za nią szybkie 250m po asfalcie i po przebyciu trochę ponad 1,5km od startu na dobre wpadamy w teren.

Od tego miejsca do około 5km meandrujemy wokół Mareckiego Szlaku Rekreacyjnego. Po drodze (na 2,5km) pierwszy znaczący podjazd, a po okrążeniu Bielówka zaczyna się sekcja technicznych singli po okolicznych pagórkach. Na długości dobrze ponad 1,5km w bliskim sąsiedztwie ul. Kroczewskiej. Po zjeździe na plaski dukt, długa prosta i na 6,5km przecięcie szutru na przedłużeniu ul. Wojdyńskiej. Na kolejnych 3km znów kilka podjazdów aż do zielonego szlaku i dalej do przecinki ppoż. sąsiadującej z drogą wojewódzką nr 632 (tutaj nie będzie już tak przyjemnie ze względu na zmarznięte koleiny).

Kontynuacja interwałowej jazdy (głównie za sprawą częstych zmian kierunku) do zabudowań Strugi przy ul. Spacerowej, gdzie na spragnionych będzie czekał bufet (12km). Liczącą 11km rundę po lesie zamykamy po powtórnym dotarciu do Bielówka. Tam znajduje się rozjazd: Mini jedzie w lewo, w kierunku mety (ok. 2km), a Max skręca w prawo i pokonuje pętlę po raz drugi, po czym zjeżdża do mety w ślad za krótszym dystansem. Najpierw szerokim szutrem do ul. Okólnej, a po jej przecięciu wertepiastą, ale twardą ścieżką wzdłuż ogrodzenia. Po dotarciu pod samą „Zwałkę” skręt w lewo, skąd do mety już niespełna kilometr.

Dobór opon: wydaje mi się, że rodzaj bieżnika nie będzie aż tak istotny, jak szerokość ogumienia – ze względu na komfort jazdy po zmrożonym gruncie zalecałbym szerokie opony.

Tradycyjnie połamania kół! Marek Gronowski, koordynator tras Poland Bike

 

PATRONI MEDIALNI